Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

7 tips om te benutten bij promotie van een bedrijfsfilm

Je hebt een bedrijfsfilm laten maken, maar nu? Hoe zorg je ervoor dat je deze bedrijfsfilm goed benut, en inzet om jouw bedrijf te promoten? Met een bedrijfsfilm kun je allerlei kanten op: het is een veelzijdige marketing tool die je op verschillende manieren kunt inzetten. Daarbij helpen we je graag een handje! Hieronder 7 tips om te benutten bij promotie van je bedrijfsfilm.

 

We’re operating in a world where one good video can lead to a massive social following.

Mike Henry

1. Begin met een plan
Een goed begin is het halve werk: voordat je überhaupt je bedrijfsfilm gaat publiceren, moet je eerst op onderzoek uit. Welke kanalen zijn er allemaal om je film te verspreiden? En nog veel belangrijker: op welke kanalen is jouw doelgroep het meest actief? Vanuit deze informatie stel je een publicatieplan op.

 

2. Gebruik de bedrijfsfilm als visitekaartje
De bedrijfsfilm is gemaakt om jouw bedrijf, en jouw visie duidelijk en sfeervol in beeld te brengen. Dit maakt deze film ontzettend geschikt om een goede eerste indruk te geven. Hoe doe je dit praktisch gezien? – Zet de film op de hoofdpagina van je website, meteen opvallend in beeld. Zo zullen mensen die voor het eerst jouw website bezoeken, meteen de film als eerste indruk te zien krijgen.


– Zet de film met behulp van een QR code op je papieren visitekaartje. Als mensen dan de QR code scannen op het kaartje, komen ze meteen bij jouw bedrijfsfilm uit.
– Speel je film af tijdens een pitch, op een beurs of in een eventuele wachtruimte.

 

3. Gebruik YouTube (op de juiste manier)
Het gebruik van youtube wordt vaak onderschat: is dat niet voor schattige kattenfilmpjes? Het zal je verbazen dat YouTube de 1 na grootste zoekmachine is, en dus dé uitgelezen kans voor jou om je bedrijfsfilm te promoten. Maar, net als bij google, is het wel belangrijk om je video op de juiste manier te plaatsen, zodat hij goed vindbaar is.
denk daarbij aan het volgende:

– Zorg dat je een kanaal aanmaakt voor je bedrijf. Als mensen zoeken op de bedrijfsnaam komen ze meteen op jouw kanaal uit.
– Zorg voor een opvallende thumbnail: je kan een deel van de video gebruiken, maar vaak werkt het beter om los een thumbnail aan te maken.
Bijvoorbeeld:


Hier hebben wij een snapshot uit de video gemaakt, en daarbij tekst toegevoegd. De grote gekleurde tekst trekt de aandacht, én geeft informatie over de video.
– Denk na over zoekwoorden: Bij welke woorden wil je dat je video gevonden wordt? Zorg ervoor dat je de belangrijkste woorden in de titel hebt, en alle zoekwoorden in de omschrijving. Je kan daarnaast ook nog zoekwoorden toevoegen in “labels”.
– Ondertiteling toevoegen kan ook helpen om de video beter te verspreiden en aantrekkelijk te maken voor een grotere groep mensen. Hoe meer de video bekeken wordt, hoe beter hij vindbaar zal worden.

4. Upload je video op Facebook

Ook op Facebook deel je de video op je bedrijfspagina. Zorg dat je deze al aangemaakt hebt, en al je vrienden uitnodigt om deze te liken, vóórdat je de video plaatst.Als de video echt op facebook staat, krijgt hij veel meer bereik. Daarnaast kan je je bedrijfsfilm ook als banner video gebruiken voor je facebookpagina. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om je bedrijfsfilm te laten promoten door facebook.

5. Deel je video op Instagram
Instagram heeft tegenwoordig veel opties voor het uploaden van video’s: Stories, Reels, videos posts, IG TV en Live gaan. Deze verschillende opties hebben allemaal hun eigen beperkingen en regels mbt lengte van de video en beeldverhouding. Zorg dat je goed uitzoekt op welke manier(en) je je video op instagram wilt verspreiden, en eventueel een korte versie laat maken.

6. Deel je video op LinkedIn
Ook op Linkedin zijn er verschillende mogelijkheden om jouw video in de aandacht te brengen.

– Deel je video in een post. Zodra jouw connecties deze post liken, gaat jouw bedrijfsfilm zo heel LinkedIn over.
– Zet ook hier je bedrijfsfilm in als visitekaartje: Upload de video als media en zorg ervoor dat hij bovenaan je profiel komt te staan.
– Doe dit zowel voor je persoonlijke pagina, als je bedrijfspagina!

7. Deel je video in e-mailcorrespondentie
Naast dat we social media gebruiken om ons bedrijf te promoten, wordt er ook nog steeds veel gebruik gemaakt van e-mail marketing. Ook hier heb je verschillende mogelijkheden:

– Voeg je bedrijfsfilm toe aan je nieuwsbrief: de eerste keer groot bovenaan, en daarna kan je de bedrijfsfilm standaard kleiner onderaan toevoegen.
– Zet de bedrijfsfilm in je e-mail handtekening, en in die van collega’s. Zo deel je bij elke e-mail die je schrijft, ook je bedrijfsfilm!

 

 

 

 

 

 

What's your reaction?
0Smile0Angry0Wow0Sad1Lol0Wtf